Bloggskit

Varför har jag en blogg? Jag hatar egentligen bloggkulturen. Det är ungefär som att fördöma yttrandefriheten i en insändare i tidningen - dvs. att det är puckat.
Nu har jag tagit bort inlägget om den söta tanten, för jag insåg att om jag skulle kunna publicera mina åsikter om detta ämne, kunde jag tyvärr inte ha den artikeln med på min blogg.
Varför skapar alla en blogg? Det är ungefär som en offentlig och ytlig dagbok. Men varför i hela friden skulle någon vilja läsa om vad jag åt till frukost (för att citera Sarah)? Det känns lite som om hälften av alla de bloggar som finns handlar om "mode, shopping och mitt liv". Fan, vad jag hatar det! Vad fan är mode? USCH! Gå och dö. (Ojdå, mode också :P)
Ta till exempel Blondinbella. Varför intresserar det folk att hon åt middag häromdagen? Hon säger att hon är med i MUF och går på möten, men hör man henne någonsin uttrycka en åsikt som inte har med läppglans eller armband att göra? Sarah berättade att hon hade sett ett debattprogram om konsumtion, där hon hade varit med (tror jag?) och det enda hon hade sagt var väl något i stil med "Men det är ju så roligt att shoppa!". Har jag rätt, Sarah? Eller var det Ebba von Sydow? Det känns som om det hade kunnat vara hon också.
Och sedan denna misshandel av språk! Jag spyr när jag läser vissa blogginlägg. Det saknas versaler, punkter är utplacerade helt fel eller är helt enkelt frånvarande, komman har försvunnit ut i tomma intet och folk har seriösa problem med att stava. Och sedan har vi särskrivningen. VARFÖR SKA DET VARA SÅ FÖRBANNAT SVÅRT ATT FATTA ATT SVENSKAN INTE ÄR SOM ENGELSKAN, JÄVLA PUNDHUVUDEN!? Man ska alltid utgå från att ord sitter ihop i svenskan. Vad fan kommer att hända med vårt språk? Seriöst. Det kommer att bli obegripligt snart. Och varför ska folk envisas med att inte kunna skilja på de eller dem? "Dom" är det fulaste skrivordet jag vet. Det är talspråkligt, inte till för att skrivas. Men tyvärr utvecklas ju språket. Hade tyckt att det varit roligt om det kunde vara åt ett annat håll. Men snart har språket blivit så enkelt att vi måste göra det svårare. Så är det med språk. Fråga mig. Jag läser fyra språk utöver svenska och engelska. Jag är El Gran Språknörd (fastän jag är tjej - syftar då på "el").

Skit samma. Det här inlägget började om att rata bloggkulturen och övergick till en språklektion.
Men folk kan väl försöka vara lite mer seriösa och börja bry sig lite om vad som händer utanför deras egen bubbla? Det hade varit trevligt. Och lär er skriva, för fan.

Kommentarer
Postat av: Sara- (Firren)

Och du kan inte förstå hur du fick namnet negativ! haha. :P

2008-07-08 @ 15:33:35
Postat av: Sarah

Jepp, det var blondinbella :P Jag håller med dig, det finns för många korkade bloggare där ute :P

2008-07-08 @ 18:28:49
Postat av: Malin

...och felet med att ha en offentlig och ytlig dagbok, bortsett från att det kan vara irriterande, är vad..? Jag har inte mycket till övers för Blondinbella, men hon får väl blogga om hon vill. Samma sak gäller för de som läser hennes blogg, de gör som de vill.



Vad gäller språkmisshandel är vi åtminstone eniga. Fast att använda "de" och "dem" fel är värre än "dom", tycker jag. "Så skimmrande var aldrig havet" stod det förresten i en dödsannons i dagens HN. Sånt gör lite ont i min språknördiga själ...

2008-07-09 @ 12:55:54
Postat av: Sara

Det är väl inget fel, men jag stör mig något så enormt på det. Jag bara undrar varför folk tycker att det är så intressant att läsa, och varför de tror att folk vill läsa (uppenbarligen vill folk läsa vissa bloggar, men dessa bloggare har haft tur). Och hur de ens kan förstå vad som står där.

2008-07-10 @ 17:01:17
URL: http://ekohumanist.blogg.se/
Postat av: Sara- (Firren)

Det är väl upp tilla alla om de vill starta eller läsa modebloggar, för även om det känns helt onödigt för oss så antar jag att det är ett intresse. Det jag bekymrar mig över är när folk använder bloggen som någon sorts dagbok där de fläker ut hela sin livshistoria. Man har ju ingen aning om vem som läser bloggen och därför borde man vara lite försiktigare. Det om något är väl ett hot mot integriteten? (Blir orolig att ni språknördar ska ha synpunkter på allt man skriver nu hehe)

2008-07-11 @ 12:47:54
Postat av: Sara

Det är ju det jag menar - folk säger att de skriver om mode, men det enda som står i deras bloggar är: "Åh, idag, när jag var och shoppade med X, köpte jag ett uuurgulligt linne!". Det handlar ju inte om mode? Och jo, det är verkligen ett hot mot integriteten, men det är ju också något som är självvalt, så man kan väl inte jämställa det med exempelvis avlyssning.

2008-07-12 @ 17:35:40
URL: http://ekohumanist.blogg.se/
Postat av: Sarah

Jag ser en hel del problem med blondinbella, t.ex. att en massa 13- 14-åriga tjejer ser henne som en förebild; en rikemansdotter vars shoppingbudget de aldrig kommer i närheten av och vars tänkande kring konsumentens ansvar är tämligen icke-existerande. Dessutom tycker jag att bloggande ska gå ut på att man skriver intressanta saker, men blondinbella har blivit en "succé" för att hon är blond och rik och därför har blivit köpt av en massa företag som hon dessutom inte erkänner att hon gör reklam för...

2008-07-28 @ 11:53:02
Postat av: Sara

Tack, Sarah. So far känns det som om du är den enda som någonsin håller med mig. Blogg-high five för lika åsikter! X)

2008-08-01 @ 10:40:20
URL: http://ekohumanist.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0