Olja är självmord - världsekonomisk Ragnarök!

Läste precis på www.affarsvarlden.se att en analytiker på Deutsche Bank har sagt att om oljepriset stiger över 200 dollar kommer världsekonomin falla i koma. Och en analytiker på Goldman Sachs har uttalat sig om en prognos, som säger att inom två år kan det lilla, äckliga oljepriset stiga till mellan 150 och 200 dollar per fat. Oljesamarbetet Opec samlades ju i helgen, och det enda landet som var villiga att öka sin produktion var Saudiarabien (nu ska vi ha en mattelektion inom parentes - SaudiARABien = 1, USA (craving for oil) = 10, 1 - 10 = -9 (för att klargöra - Saudiarabien är scared shitless, för USA lär ge sig på dem och säga att de har en odemokratisk regering och börja anklaga dem för innehav av kärnvapen)). Oljepriset lär inte sjunka ändå.
Vad är det då som gör att det stiger? Sitter Arabvärldens, Venezuelas och Norges shejker och gnuggar händerna och skrattar elakt, likt Dr. No? I think not. Börjar oljan ta slut? Njaaa... Då hade det varit en lätt hysteri världen över.
Det beror på lite andra saker. Just nu är dollarn väldigt låg (jubel!) och det resulterar tydligen i högt oljepris. Fråga mig inte varför. Sedan kan det tänkas att det börjar faktiskt komma fram nya alternativ till olja. Okej, olja används till 90% av allt som tillverkas, men alternativa bränslen börjar ju komma ut på marknaden mer och mer, kampanjer för återvinning startas hela tiden, och blablabla. Snart är efterfrågan på olja inte lika stor. Vad ska alla små oljemoguler göra då? Bara sitta och gråta över sina futtiga miljarder? Nej, vet nån vad!

Jag sitter fortfarande spänt och väntar på den världsekonomiska Ragnaröken. Får väl snart börja bunkra upp med en massa konserver, då matpriset lär börja stiga rätt rejält snart. Och kläder. Fast då räcker det ju bara att jag sparar de jag har, eftersom jag äger en garderob för tio personer (sorgligt nog). Och kanske låsa fast min cykel bättre, för när ingen vill köra bil (eller ens kan) och cykelpriserna också stiger, då lär den vara eftertraktad ;)

Köpte tidningen ECOqueen för någon månad sen. Den hade väl en del bra vardagstips och innehöll lite upplysningar. Sedan fanns där en del puckade saker med. De hade en artikel och Leonardo DiCaprio och den var väl läsvärd och så, men irriterade mig enormt på något Leo citerade - det var en amerikansk (figures) miljöexpert och författare som hade sagt:
"When you look at the data, you can get depressed. But if you look at the human heart, you have hope."
Jag blev überförbannad (bra svenska, språknörd) och ville bara kasta ut tidningen genom fönstret. Vadå "the human heart"?! Finns det ens ett sådant?! Det är ju för fan vi som är bovarna i dramat, jäkla dumb-ass! Och medan alla är medvetna om att skiten och problemen existerar, fortsätter vi att köra idiotiska stads-jeepar, flyger kors och tvärs över hela världen och överkonsumerar tills vi drunknar i meningslösa prylar! Jag blir så förbannat trött! Jävla amerikaner. Allt är deras fel. Välfärd, my ass. Jävla puritaner och deras "standard". Vapenlagar och konstitutioner. Hoppas att de dör först i den syndaflod, som lär komma inom kort.

Förlåt att det blev ett jävligt långt inlägg. Det är jobbigt att läsa sådana, jag vet. Och förlåt att jag svär hela tiden.

Kommentarer
Postat av: Cassandra

svar: vilken var det jag skulel skicka? :P

2008-06-25 @ 15:36:27
URL: http://cassandramelodie.blogg.se/
Postat av: Marika

Nytt galet lagförslag, tänkte du var intresserad...



page/058-31021-161-06-24-909-20080605STO30955-2008-09-06-2008/defaultsv.htm" rel="nofollow">http://www.europarl.europa.eu/news/public/storypage/058-31021-161-06-24-909-20080605STO30955-2008-09-06-2008/defaultsv.htm

2008-06-25 @ 22:47:24
Postat av: Sara

Jag kommer inte in på länken :/ Vad är det för något?

2008-06-26 @ 20:24:40
URL: http://ekohumanist.blogg.se/
Postat av: Anonym

De vill att bloggare ska registrera sig hos myndigheterna eller nåt.. stört.

2008-06-26 @ 22:50:54
Postat av: Sarah

haha nu glömde jag skriva mitt namn igen

2008-06-26 @ 22:51:28
Postat av: Sara

Ja, det har jag läst om, men det verkar bara som om det var något förslag från någon hippie-fräulein, som vill bidra till informationssamhället, men som hade fått rätt mycket kritik. Men hennes motivation till det var ju bara sorglig - att det skulle bidra till mediekulturen. Säg som det är, kärring - du vill hålla koll på alla medborgare och deras åsikter!

2008-06-28 @ 17:24:04
URL: http://ekohumanist.blogg.se/
Postat av: Marika

Det lät även lite som "det finns så mycket på internet, det måste vara jobbigt för folk".

2008-06-28 @ 19:17:41

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0