Oljepriset :)

Jag vet inte om jag är den enda som gläds åt det rekordhöga oljepriset. Enligt Danni är jag både sadist och masochist, så det stämmer väl rätt bra.
Låt mig förklara den där meningen. Nu ligger oljepriset på 140 dollar per fat. Det är jävligt högt - för tio år sedan låg det på tio dollar per fat. Amerikanerna måste - hör och häpna - betala en dollar per liter! Själv pröjsar man 14 spänn för den billigaste skiten. Men om priset stiger till 200 dollar per fat, lär den globala ekonomin kollapsa. För hemligheten bakom välfärd är tydligen relativt billig olja.
JAG VILL SE VAD SOM HÄNDER OM DEN GLOBALA EKONOMIN FALLER SAMMAN. Visst är jag trevlig? Typ kvinnlig Satan med för hög moral, som hon själv inte ens kan följa.
Allting kommer bli så mycket dyrare, och vi måste helt plötsligt sänka vår standard! Hur ska det gå? frågar jag mig.
Kina och Indien har så höga handelsöverskott att de subventionerar oljepriset till den grad att ingen kines eller indier känner av prisökningen. Ja! Två miljarder människor konsumerar olja som en annan dricker mjölk. Och den här jäkla bilen som har (eller ska?) lanserats i Indien - en ful plåtlåda, som kostar 7000 kr. Ska varenda jäkla indier köra bil?
Ohoh, bummer, Western Civilization!

Vem fan är vi att neka dem välfärd egentligen? Det är ju uppenbarligen vårt fel.

Och USA står för 25% av oljekonsumtionen i världen, så än behöver vi inte frukta Fjärran Östern.

Kommentarer
Postat av: Anonym

Håller med. Stör mig på att folk pratar som om de hamnar på gatan ifall de får betala några kronor mer för bensin, samtidigt som alla låtsas tänka på klimatet. Är det marknadsekonomi vi vill ha så ska det fan inte subventioneras nånting, särskilt inte bensin.

2008-06-22 @ 13:15:39
Postat av: Sara

Nej, precis. Tack. Det är dock frågan - stiger priset ännu mer, lär marknadsekonomi inte längre vara på tapeten. Nu känner vi av bensinpriset och vissa matpriset kanske har blivit högre, men när ALLA priser skjuter i höjden, lär det krävas en del ingripande från staten (säger "liberalen"). Tyvärr.

2008-06-22 @ 13:24:34
URL: http://ekohumanist.blogg.se/
Postat av: Merlin

näää, jag dricker ju inte te med salt. men i den konstigt utformade meningen så låter det ju som om jag gör det. :P

2008-06-22 @ 13:35:19
URL: http://alotlikevegas.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0