Negativism

Mina vänner kallar mig för "Neggo", "Neggan" eller "Negativ" (vilka är allihop mycket fula ord), min mamma säger åt mig att jag inte får tänka så negativt hela tiden och till och med jag blir deprimerad av mina tankegångar ibland.
Men bara för att jag har en negativ (eller realistisk) inställning till det mesta, betyder inte det att jag hatar allt. Men när jag diskuterar världsproblem, såsom global uppvärmning, svält, epidemier m.m., med min mor, säger hon åt mig att jag måste vara lite positiv. Jag svarar henne att jag inte kan se något positivt i att vi förstör jorden, att kapitalism faktiskt inte är en sån jävla bra grej och att det är mycket möjligt att jag hinner dö av en hjärntumör innan jag är 30.
Jag, som alla andra, har egna personliga problem, men jag bryr mig alltför mycket om dessa världsproblem för att inte kunna tänka på dem och för att inte kunna påverkas av dem.
Jag menar, hur positiv kan man vara, om det enda man skådar i framtiden är ond, bråd död?


Kommentarer
Postat av: Sara (you know who)

Grejen är att det hjälper nog inte världen så mkt genom att vara negativ. Även om man bryr sig om världproblem så måste man på något sätt, för att överleva, tänka positivt för att hitta nya lösningar. Men förstår dig samtidigt, ibland blir man bara helt nergrävd av allt elände.

2008-06-13 @ 23:59:23
Postat av: Sara

Tack för tipset :P

2008-06-14 @ 00:00:37
URL: http://ekohumanist.blogg.se/
Postat av: Anonym

Hahha, varsågod :P

2008-06-14 @ 12:59:44
Postat av: Sarah

Känner mig lite idiotförklarad när du säger att dina vänner kallar dig negativ för att du kan tänka realistiskt :P Tror det är ganska få som tror att världen går en fantastisk framtid till mötes. Tycker inte du är mer negativ än andra, det började väl med att du störde dig rätt starkt på vissa saker och personer ;)lilla Neggis. Gulligt, tycker jag :)

2008-06-17 @ 21:42:27
Postat av: Sara

Jag påstår inte att jag endast har en realistisk livssyn, faktiskt. Men om jag då inte är negativ, kan väl alla sluta kalla mig för det? Det är fult.

2008-06-18 @ 11:40:48
URL: http://ekohumanist.blogg.se/
Postat av: Sara- you know who

Vi säger inte att du inte är negativ, bara att anledningen till att vi kallar dig negativ inte är pga din syn på världen utan mer smågrejer, som klag på maten, eller personer, eller melodifestivalen eller sådär. Ioförsig är väl hela vårt gäng ganska negativa av sig, men tyvärr så blev du tilldelat namnet. Vi menar inget illa med det:) ja menar, ni kallar mig för FIRREN?!:P

2008-06-19 @ 13:23:48
Postat av: Sarah

Jag har nästan aldrig använt namnen Neggo med flera, jag säger Neggan ibland när jag vill klargöra att det är just dig jag menar (känns så formellt att säga Sara S, som att vi inte känner varandra). Och jag tycker inte att någon av er kan klaga. Hälsningar STALIN :P PS. Vilken diskussion detta blev, känner mig lite töntig hehe.

2008-06-20 @ 13:15:57
Postat av: Sara- you know who

Ser roligt ut att alla som kommenterat heter sara(h):P Nej, jag säger oftast sara s och sarah t. Den enda som använder smeknamnen flitigt är väl Malin och Danni. Men vi får väl komma på nya om vi nu är så missnöjda.:P Aja, ska sluta bomba din kommentargrejs nu sara S. :P

2008-06-21 @ 12:54:25
Postat av: Sara

Tack Sarorna (Stalin och Firren), för alla fina kommentarer! XD



Nej, jag vet att det är mer Danni som använder det fula N-ordet på mig. Och det låter ju väldigt seriöst att klaga på maten ;)

2008-06-22 @ 13:29:23
URL: http://ekohumanist.blogg.se/
Postat av: Cassandra

aaah! jag håller med dig så.

min mamma och folk runtomkring mig tycker också att jag är lite så. men jag rentutsagt AVSKYR människor. trångsynta som vi är tycker vi att vi är bäst störst och vackrast men vi är bara dumma i huvudet. Jag har på senare tid fått andningsproblem och det finns inte i släkten alls. Jag klandrar jordens rika människor och deras dumdristighet. Skrota alla bilar.



take care.

2008-06-25 @ 15:40:57
URL: http://cassandramelodie.blogg.se/
Postat av: Danni

Hejsan, Neggan:) Det här var verkligen humor, jag hittade ett positivt ord och det var "positivt", haha. Sorry att vi inte kan hitta på ett bättre namn åt dig, men du kanske förstår varför du har fått detta smeknamn om du läser din blogg ännu en gång. Japp, jorden kommer hålla för evigt men människan kommer dö mycket snart av sjukdomar, virus, strålning, bla, bla, bla. Men om du inte använder din mobil lika mycket så kanske du slipper tumören och blir överkörd av en bil istället, kul va?

Diggar din och ragatas blogg, hoppas ni blir väldigt lyckliga tillsammans, och nej, jag är aldrig seriös!

2008-08-04 @ 15:08:45
Postat av: Sara

Åh, det var uppmuntrande, Danni. Jag stänger faktiskt av min mobil på natten.

Jag tror faktiskt att det är endast Ragata som äger den här bloggen. Tyvärr.

2008-08-09 @ 15:34:02
URL: http://ekohumanist.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0